Eerlijk? Als je merk geen story (of voice) heeft, mag je businessconcept nog zo goed zijn als het wil, succesvol wordt het niet. Never, jamais.
En weet je waarom? Als je de taal van je klanten niet (begrijpt en) spreekt en geen verhaal hebt dat die klant interesseert, dan besta je eigenlijk niet in de ogen van die klant. Als je niet bestaat, kan je nooit connecteren. Als je niet connecteert, heb je geen business. Simpel. En hard, dat ook ja.
Alles begint met je brand story. Je verhaal. Meer dan ooit zijn verhalen terug. Gewoon verkopen werkt niet. Been there, done that, thank you, goodbye. Mensen kopen verhalen. Daar zit de echte waarde van een merk in vervat, de brand equity. En een ingewikkeld verhaal mag dat niet zijn. Vijftien seconden heb je. Meer niet. Kan je niet vertellen in vijftien seconden waarom je doet wat je doet, dan zit je klant bij een concurrent.
Je hebt allicht wel al eens van een elevator pitch gehoord. Wel, als de lift boven is en je klant is niet overtuigd of geraakt (best allebei), dan stapt die uit en zie je die nooit meer terug. Met je brand story neem je een positie in op de markt, vertel je wat je motivatie is, wat je visie is en wat je waarden zijn. Eén samenhangend geheel, dat de feiten en de emoties vermengt tot wat men in de sociologie een narratief noemt, een zingevingsverhaal.