SUPERHUMAN IMAGE03 | SKINN BRANDING AGENCY
Skinn Branding Agency

CONSUMER TRENDS
04/ Mindful living

Inzichten
07-03-2022
07-03-2022
CONSUMER TRENDS
04/ Mindful living
We dagen onszelf graag uit als merkspecialisten en houden onze vinger aan de pols van deze snel veranderende wereld. Daarom houden we in deze reeks 'consumer trends' enkele onderwerpen tegen het licht die de branding wereld de komende jaren mee zullen vormgeven.
Sinds 2020 zijn we steeds vaker op zoek naar tips en manieren om langzamer te leven. Het tempo verlagen en het bewustzijn naar binnen richten is een belangrijk 'neveneffect' van de pandemie. We noemen deze trend Mindful Living: een heel spectrum van fenomenen die te maken hebben met mindfulness, positiviteit, self improvement en mentaal welzijn. Dus, hoe vertaalt dit verlangen naar rust en harmonie in ons leven zich naar de markt- en merkcommunicatie?

Mensen verlangen naar minder ruis en meer betekenis.

De overconsumptie en overstimulatie in ons dagelijks leven heeft geleid tot stijgende cijfers rond angststoornissen en depressies, de pandemie heeft dit aanzienlijk versterkt. Als tegenreactie is ook de focus op geestelijke gezondheid en zelfzorg toegenomen. Het sleutelwoord hier is 'mindfulness': een mentale toestand die wordt bereikt door je bewustzijn te concentreren op het huidige moment, terwijl je rustig je gevoelens, gedachten en lichamelijke gewaarwordingen erkent en accepteert (Oxford Dictionary). We zien dat mobiele apps voor het beoefenen van mindfulness steeds populairder worden: het aantal downloads van de relaxatie-app Calm, de huidige marktleider, is tussen 2019 en 2020 gegroeid van 40 naar 100 miljoen downloads. Tegelijkertijd bereikt Headspace, een meditatie-app, opgericht door ex-boeddhistische monnik Andy Puddicombe, nu ook de mainstream. Headspace bereikte een mijlpaal in 2021, toen hun animatieserie werd gelanceerd op… Netflix. Ja, de show over meditatietechnieken is nu te zien op het platform dat door velen wordt beschouwd als het epicentrum van hersenloosheid vanwege het binge-watching-principe.
SUPERHUMAN IMAGE06 | SKINN BRANDING AGENCY

Consumenten op zoek naar self improvement, willen dat merken hen hierbij helpen.

De trend heeft ook een heel functionele kant: we zien producten die direct voortkomen uit de inzichten rond mentaal welzijn en de groeiende vraag naar ontspanning. Lego die een botanische collectie uitbrengt met bloemenboeketten en bonsaibomen is daar een voorbeeld van. Een ander voorbeeld is PepsiCo's slaap- en ontspanningsdrank, Driftwell, die niet alleen een slaapbevorderende drank biedt, maar ook een heel merkuniversum gericht op kwaliteitsvolle slaap.

De behoefte aan tegenwicht is duidelijk: mensen verlangen naar minder ruis en meer betekenis. We kunnen dit op vele manieren interpreteren als het gaat om branding, van het verkennen van een cleane en minimale ontwerpesthetiek tot het vormen van relaties met je klanten gericht op zorg, inclusie en begrip. We kunnen alleen maar verwachten dat consumenten op zoek naar self improvement willen dat merken hen hierbij helpen.

Geboeid door wat je hier leest? Download onze white paper.

Trends zoals 'Mindful living' zorgen nu al voor een nieuwe wind doorheen het merklandschap. Maar welke invloed zullen ze op lange termijn hebben? Ga je gang en download je kristallen bol: de 'Superhuman' white paper met zes scenario's over de toekomst van merken en branding.
DOWNLOAD WHITE PAPER →
SKINN Whitepaper collage | SKINN BRANDING AGENCY
Deel dit artikel
Facebook Twitter LinkedIn
NEXT
Skinn amsterdam bg | SKINN BRANDING AGENCY
Pers
SKINN opent kantoor in Amsterdam
SUPERHUMAN Imagery 8 | SKINN BRANDING AGENCY
Inzichten
Consumer trends 02/ Transformative activism
MEER NIEUWS →

Krijg het laatste nieuws & inzichten
Ontvang onze nieuwsbrief →

Laatste nieuws & inzichten
Ontvang nieuwsbrief →

Home
Werk
Diensten
Slimme merken
Over ons
Klanten
Nieuws
Careers
Contact
email hidden; JavaScript is required

+32 (0)50 31 28 32
Blackboxx
Krakeleweg 39
8000 Brugge

BE 0882.998.324

+32 (0)3 201 51 50
The Market Antwerp
Scheldestraat 11
2000 Antwerpen


+31 202 44 59 86
A’DAM TOWER
Overhoeksplein 1
1031 KS Amsterdam
Facebook
Instagram
Behance
Pinterest
LinkedIn
Twitter
Disclaimer    |    Privacy policy    |    Cookie policy
Home
Werk
Diensten
Slimme merken
Over ons
Klanten
Nieuws
Careers
Contact
English
close
Sleep