Als je future-proof brands wilt bouwen, dan speelt de digitale transformatie daar ongetwijfeld een belangrijke rol in. Maar we praten hier al lang niet meer over een digitale update of optimalisatie. Nieuwe technologieën zoals AI, 5G, blockchain en andere zullen er voor zorgen dat de hele mark hertekend wordt. Time to step up your digital game!
In spatial design moeten we technologieën zoals AR, VR en 3D omarmen en integreren als vast onderdeel van het ontwerpproces.
Slimme merken bouwen dat vraagt de nodige uiteenlopende expertise: strategic, verbal, visual, spatial, digital, … Merken hebben al deze deel-identiteiten nodig om op alle kanalen een uniforme en herkenbare experience neer te zetten. Technologie kan hier een belangrijke rol in spelen. We doken in de mogelijkheden voor branding op de lange termijn binnen de volgende generatie van de digitale transformatie. Hoe zullen technologieën als Artificial Intelligence, 5G, Augmented Reality, Virtual Reality en blockchain mee de toekomst van branding vormgeven? We gaan graag dieper in op drie aspecten.
SPACE/PLACE REDEFINED
Sinds de pandemie kijken we op een andere manier naar ruimtes, fysieke aanwezigheid en de digitale alternatieven hiervoor. Denk maar aan die eindeloze Zoom calls, digitale afspraken met bijvoorbeeld je bankbediende of therapeut, de vele experimenten om events digitaal te laten doorgaan, de virtuele museumbezoeken enz.
Al hopen velen onder ons dat deze binnenkort tot het verleden zullen behoren, niks is minder waar. Deze digitale veranderingen zullen in de toekomst niet meer weg te slaan zijn uit ons leven. Reden temeer om je brand story en experience over alle kanalen en dimensies heen op hetzelfde niveau te bewaken. Een uitdagende taak voor merken in de toekomst. In spatial design moeten we dus technologieën zoals AR, VR en 3D omarmen en integreren als vast onderdeel van het ontwerpproces.
Meerwaarde creëren in het leven van je klanten op een doorgedreven persoonlijk niveau, dat wordt dé uitdaging van de toekomst voor merken en hun branding.
ALL THINGS CONNECTED
Kan je nu al niet meer volgen met het aantal touchpoints waar je aanwezig moet zijn met je merk? Het wordt er niet beter op in de toekomst! Met de komst van 5G en alles wat ‘the Internet of Things’ ons te bieden heeft, hou je in de toekomst best rekening met het feit dat zowat elk voorwerp met het internet zal kunnen geconnecteerd worden. Merken die hun services en communicatiemodellen nu al ontwikkelen met 5G in het achterhoofd zullen een streepje voor hebben op de rest. ‘The Internet of Things’ zal ook nog meer om data draaien en biedt merken de unieke mogelijkheid om op basis daarvan persoonlijk relevante en waardevolle content en services tot bij de klant te brengen op een ethisch verantwoorde manier. Meerwaarde creëren in het leven van je klanten op een doorgedreven persoonlijk niveau, dat wordt dé uitdaging van de toekomst voor merken en hun branding.
BRAND INTELLIGENCE
En dan is er Artificial Intelligence of AI. In het kort? Computers die typisch menselijke taken kunnen uitvoeren zoals visuele herkenning en interpretatie, spraakherkenning, besluitvorming, vertaling, teksten schrijven etc. Achter elk van die taken schuilt er indrukwekkend development werk met haar eigen uitdagingen.
Op lange termijn zal hier Brand Intelligence uit voortvloeien. Hierbij zullen merken hun klanten begrijpen op een ongezien niveau. Ze zullen niet langer communiceren met prefab storylines, maar merken zullen in conversatie kunnen gaan met hun klanten op een interactieve manier. Ze zullen zich zo onderdompelen in de gewoontes en de leefwereld van hun klanten en hen oplossingen kunnen bieden om hun leven beter te maken. Denk maar aan de nieuwe generatie van de Alexa’s van deze wereld, chatbots en vele andere.
In dit toekomstscenario, is er een belangrijke rol weggelegd voor technologie binnen het branding proces. Die technologieën zullen onderling moeten gecombineerd worden voor de perfecte experience. Dit zal de vraag naar technische profielen binnen de branding wereld alleen maar doen toenemen: developers, creative coders, experience architects, data experts… het zijn maar enkele voorbeelden van de jobs van de toekomst.
Geboeid door wat je hier leest? Download onze white paper.
Trends zoals 'digital transformation' zorgen nu al voor een nieuwe wind doorheen het merklandschap. Maar welke invloed zullen ze op lange termijn hebben? Ga je gang en download je kristallen bol: de 'Superhuman' white paper met zes scenario's over de toekomst van merken en branding.