De eerste Belgische pils krijgt een crafty feel.

Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency

Bier & merk,

in evolutie sinds 1928.

Er schuilt een rijke geschiedenis achter elk schuimend glas Cristal. Als eerste Belgische pilsbier verwierf het een pioniersrol om zo het bierlandschap voorgoed te hertekenen. Om mee te groeien met de steeds veranderende markt onderging de visuele identiteit van het merk doorheen de jaren heel wat make-overs.

Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency

Vandaag rijpen vele hectoliters hoppig Cristal bier in de ketels van brouwerij Alken Maes, onderdeel van Heineken. Met een genereuze portie wederzijds vertrouwen gingen Heineken en skinn een samenwerking aan om een merkstrategie te bouwen rond het unieke, authentieke karakter van Cristal. We streefden ernaar het merk te laten groeien van een succesvolle regionale speler naar een sterk nationaal merk met premium feel.

Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency
Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency

Een harmonieuze mix

van strategie & design.

Een sterke positie veroveren in de oververzadigde biermarkt doe je niet op buikgevoel. Om beter inzicht te verwerven in de markt en de USP's van Cristal organiseerden we een uitvoerig strategisch traject. We luisterden kritisch, begeleidden branding workshops, volgden trends & onwikkelingen op, voerden marktonderzoek en analyseerden de resultaten.

Doorheen het traject werden enkele conclusies "Cristal"-helder. Zo werd er heel bewust gekozen om het pilsje een craft feel te geven. Het bier kan hierdoor ook mee groeien in de opmars van craft beers en tegelijk z'n reputatie te behouden als échte, gearomatiseerde pils.

Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency
Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency
Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency
Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency

We serveren de

kern van het merk.

Om op te vallen in een druk en kleurrijk winkelrek werd ervoor gekozen om Cristal een authentieke en heldere stijl geven. De strategische inzichten gecombineerd met het uitgesproken karakter van Cristal inspireerden ons om het visuele DNA van het merk te laten evolueren.

We bepaalden de kernelementen door de vele Cristallabels - gebruikt doorheen de jaren - zorgvuldig te ontleden en terugkerende elementen te claimen. Het pentagon als unieke vorm, het typografische logo, de rode accentkleur en het heraldieke embleem met leeuwensignatuur afkomstig uit de regio van origine. Alle elementen kregen een restyling en werden door onze designers uitgepuurd tot de essentie, zonder de authentieke identiteit van het merk te verliezen.

Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency
Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency
Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency

We brouwen een

fris & consistent

brand framework.

Na het rijpingsproces van de visuele kernelementen werden alle onderdelen verzameld in het brand book. Dit is een samenhangend framework voor het merk dat toegepast kan worden op alle dragers van de nieuwe branding. Het implementeren van dit framework op zaken zoals packaging, POS marketing, campagnes, gadgets... zorgt voor een éénduidige merkbeleving met sterke impact.

Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency
Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency
Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency

Product & lifestyle

fotografie.

We definieerden de karakteristieken van beeldstijl voor Cristal om de algemene merkbeleving te versterken. Producten worden puur en oprecht afgebeeld, gecombineerd met een authentiek, ambachtelijk gevoel. Mensen tonen we 'echt'. Zoals ze leven, werken, ontspannen en genieten. Zo bouwden we een éénvormige beeldstijl als startpunt voor iedereen die aan de slag wil met het nieuwe Cristal.

Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency
Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency
Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency
Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency

Proost!

Het 90-jaar oude biermerk zit in een fris nieuw jasje en blijft trouw aan het originele recept van échte, volmondige pils. Daar drinken we op. Santé!

Cristal - branding by skinn | by skinn branding agency