Skinn Branding Agency

WAAROM
VERANDEREN MERKEN?

Inzichten
14-09-2022
14-09-2022
De wereld verandert op dagelijkse basis, of je dat nu leuk vindt of niet. Je bedrijf en merk maken deel uit van die veranderende wereld. Je logo blijft misschien hetzelfde, maar je merk heeft interacties met een veranderende omgeving en doelgroepen. Je wilt niet wakker worden in een wereld waarin je merk irrelevant of verouderd is geworden. Het kan op een gegeven moment een goede keuze zijn om je merk te laten evolueren of zelfs volledig te rebranden. We vertellen je waarom, hoe en wanneer merken beter kunnen veranderen.

REBRANDING OF EVOLUTIE?

Laten we beginnen met de meest radicale optie: een opvallende rebranding. Je merk is meer dan alleen je logo. Het is je volledige identiteit, het is je de belofte van wie je bent, waar je voor staat en hoe je je gedraagt.

Een rebranding is een grote verandering die bedrijven kunnen doorvoeren wanneer ze drastisch willen veranderen hoe ze zichzelf aan de wereld presenteren: van start-up naar scale-up, een fusie of overname, het verleden loslaten, de bedrijfsmissie opnieuw formuleren om ze future proof te maken… Dit zijn slechts enkele van de redenen waarom bedrijven een radicale rebranding ondergaan. Dit zijn allemaal belangrijke momenten in de geschiedenis van een bedrijf en gaan vaak gepaard met een volledig nieuwe merkidentiteit. Een volledige brand reset doe je beter niet op regelmatige basis. De sterkste merken bouwen verder op wat bestaat en zijn een baken van herkenbaarheid en vertrouwen voor hun klanten. Een rebranding vertrekt dan ook altijd vanuit een onderbouwde merkstrategie die past binnen je bedrijfsstrategie op lange termijn. Je legt opnieuw het fundament voor de toekomst van je merk. Hierbij bepaal je duidelijk waar je als merk voor staat, waar je naartoe wil, voor wie je er bent en wat jouw rol is in het leven van je klanten. De antwoorden op deze vragen bepalen hoe je merk er morgen zal uitzien, hoe het zal klinken en hoe het zich zal gedragen.

Wanneer een rebranding niet de juiste keuze is voor jouw bedrijf, kan een merkevolutie een betere optie zijn. Een merkevolutie stelt je in staat om subtiele veranderingen door te voeren aan je merk als reactie op feedback van klanten, ontwerp- of markttrends en kleinere interne veranderingen die nog steeds in lijn liggen met je bedrijfsmissie. Dit kan helpen nieuwe klanten aan te trekken en huidige klanten eraan te herinneren waarom en hoe jouw bedrijf relevant blijft. Al deze kleine veranderingen samen kunnen een grote impact hebben en het merksentiment bij de klant verbeteren. Kiezen om je merk in de loop van de tijd te laten evolueren, kan de perfecte manier zijn om je merkwaarde te bewaken of om een ​​deel van jouw community niet te verliezen door plotselinge en radicale veranderingen.

EEN SLIM MERK IS ALTIJD IN BEWEGING

Uiteindelijk vergt het vooral durf. Je moet in verbinding staan met de huidige markt en generatie. Wees moedig in het kiezen, bewaken en bewaren ​​voor jouw waarden. Als merk mag je best een deel van je publiek kwijtraken, maar weet dan wel van tevoren over welk deel het gaat. Kijk goed naar wat je te verliezen hebt bij een merkverandering. Doe het nooit om esthetische, ego of marketing redenen.

Mensen houden doorgaans niet van verandering of nieuwe dingen. Schrijf scenario's uit en bereid mogelijke antwoorden voor. Deel dit intern zodat iedereen dezelfde visie heeft op bepaalde reacties. Een goed voorbereide en verantwoorde launch is even belangrijk als het nieuwe design.

Kurt De Vlieghere, oprichter van SKINN BRANDING AGENCY, is hier heel duidelijk over: "Laat de mensen wennen aan het nieuwe merk. Het gaat allemaal om menselijk gedrag, het heeft niet per se met design te maken. De meerderheid geeft er meestal niet veel om of vindt het gewoon leuk. Dus laat je niet van de wijs brengen door de luide minderheid. Alles verandert voortdurend. En verandering moet altijd ten goede zijn.”
Deel dit artikel
Facebook Twitter LinkedIn
NEXT
Kirsten valerie yves | SKINN BRANDING AGENCY
Pers
Nieuw talent bij SKINN!
TEAMADAM 09141 LR | SKINN BRANDING AGENCY
Pers
Even voorstellen: SKINN team Amsterdam!
MEER NIEUWS →

Krijg het laatste nieuws & inzichten
Ontvang onze nieuwsbrief →

Laatste nieuws & inzichten
Ontvang nieuwsbrief →

Home
Werk
Diensten
Slimme merken
Over ons
Klanten
Nieuws
Careers
Contact
email hidden; JavaScript is required

+32 (0)50 31 28 32
Blackboxx
Krakeleweg 39
8000 Brugge

BE 0882.998.324

+32 (0)3 201 51 50
The Market Antwerp
Scheldestraat 11
2000 Antwerpen


+31 202 44 59 86
A’DAM TOWER
Overhoeksplein 1
1031 KS Amsterdam
Facebook
Instagram
Behance
Pinterest
LinkedIn
Twitter
Disclaimer    |    Privacy policy    |    Cookie policy
Home
Werk
Diensten
Slimme merken
Over ons
Klanten
Nieuws
Careers
Contact
English
close
Sleep