REBRANDING OF EVOLUTIE?
Laten we beginnen met de meest radicale optie: een opvallende rebranding. Je merk is meer dan alleen je logo. Het is je volledige identiteit, het is je de belofte van wie je bent, waar je voor staat en hoe je je gedraagt.
Een rebranding is een grote verandering die bedrijven kunnen doorvoeren wanneer ze drastisch willen veranderen hoe ze zichzelf aan de wereld presenteren: van start-up naar scale-up, een fusie of overname, het verleden loslaten, de bedrijfsmissie opnieuw formuleren om ze future proof te maken… Dit zijn slechts enkele van de redenen waarom bedrijven een radicale rebranding ondergaan. Dit zijn allemaal belangrijke momenten in de geschiedenis van een bedrijf en gaan vaak gepaard met een volledig nieuwe merkidentiteit. Een volledige brand reset doe je beter niet op regelmatige basis. De sterkste merken bouwen verder op wat bestaat en zijn een baken van herkenbaarheid en vertrouwen voor hun klanten. Een rebranding vertrekt dan ook altijd vanuit een onderbouwde merkstrategie die past binnen je bedrijfsstrategie op lange termijn. Je legt opnieuw het fundament voor de toekomst van je merk. Hierbij bepaal je duidelijk waar je als merk voor staat, waar je naartoe wil, voor wie je er bent en wat jouw rol is in het leven van je klanten. De antwoorden op deze vragen bepalen hoe je merk er morgen zal uitzien, hoe het zal klinken en hoe het zich zal gedragen.
Wanneer een rebranding niet de juiste keuze is voor jouw bedrijf, kan een merkevolutie een betere optie zijn. Een merkevolutie stelt je in staat om subtiele veranderingen door te voeren aan je merk als reactie op feedback van klanten, ontwerp- of markttrends en kleinere interne veranderingen die nog steeds in lijn liggen met je bedrijfsmissie. Dit kan helpen nieuwe klanten aan te trekken en huidige klanten eraan te herinneren waarom en hoe jouw bedrijf relevant blijft. Al deze kleine veranderingen samen kunnen een grote impact hebben en het merksentiment bij de klant verbeteren. Kiezen om je merk in de loop van de tijd te laten evolueren, kan de perfecte manier zijn om je merkwaarde te bewaken of om een deel van jouw community niet te verliezen door plotselinge en radicale veranderingen.