Van nostalgische familieholding naar vooruitstrevende versexperts.
Uitdaging
Wat mag het zijn? Een helder
merkverhaal en dito
merkarchitectuur voor UpFresh.
Want de Belgische distributeur van verse voeding - voorheen Fermette Food Group - ging gebukt onder een verwarrende organisatiestructuur en een gedateerd verhaal. Het aanbod van merken, huismerken en diensten miste duidelijkheid. In het verhaal was de toekomst zoek. Gevolg? Een merk dat bestaande en potentiële klanten te weinig zei, noch relevant was in een veranderende markt.
merkstrategie
De oplossing was een radicale herpositionering. Fermette Food Group leefde in het verleden. UpFresh daarentegen gaat voluit voor de toekomst. Samen met de klant.
Waarom we hen die radicale shift voorschotelden? Omdat we in het strategische voortraject twee opportuniteiten blootlegden. Zowat alle concurrenten speelden in op heritage. Er was duidelijk ruimte in de markt voor een toekomstgericht merk. Winkelmanagers hadden dan weer nood aan een partner, terwijl ze Fermette Food Group louter zagen als een distributeur. Een associatie die we van tafel veegden met de nieuwe positionering en merkarchitectuur.
UpFresh is meer dan een leverancier. Het is een merk dat zijn klanten doet groeien. Met een duurzamer en breder aanbod, nieuwe smaakinitiatieven en kraakvers advies. Gedreven door smaak.
Naming
Bij de nieuwe positionering hoorde ook een nieuwe naam. Eén die je meteen voortstuwt.
UpFresh is combinatie van ‘upward’ en ‘fresh’. Het benadrukt het positieve en de constructieve attitude van de versexpert. UpFresh denkt vooruit. Op vlak van vers voedsel, vlotte bestellingen en nog vlottere leveringen, slimme distributie, de juiste ondersteuning voor de juiste mensen, … Kin in de lucht en doen waar je goed in bent.
merkidentiteit
De identiteit van UpFresh is vooruitstrevend, dynamisch en uitgesproken positief. Het knallende magenta benadrukt dit. De opgewekte zelfklevers, een knipoog naar prijsstickers en nummertjes bij de slager, geven het merk een extra gelaagdheid.
Verbale identiteit
De woorden ‘up’ en ‘fresh’ domineren de taglines en titels. Engels en Nederlands wisselen elkaar af in een vlotte, eenvoudige toon die tegelijkertijd zelfzeker, hedendaags en uitnodigend is. Spreektaal wint het van schrijftaal.
VERBAL
online
Tonen hoe UpFresh het verschil maakt voor zijn klanten en leveranciers. Dat is waar het in de online identiteit om draait.
Aan de basis ervan: het uiteenlopende aanbod van kraakverse producten. Dat etaleren we met premium close-up fotografie in een donkere, pure setting. In de handen van een vakman of recht van het veld. Eerlijk en smakelijk.
Op de website ligt er een grotere focus op service, advies en voordelen. Zowel in woord als in beeld. Je ziet medewerkers en klanten in actie. Oprecht en natuurlijk. Zo krijgt UpFresh niet alleen een gezicht, maar spat de authenticiteit ook van het scherm.