LET’S MEET UPSTAIRS

Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency

Wat het vroegere Royal Astor Hotel en het gloednieuwe Upstairs Hotel gemeen hebben? Goeie vraag. Niets eigenlijk. Behalve dan de locatie: een statig pand in de Hertstraat in Oostende, een paar stappen van het strand. Het vroegere Royal Astor Hotel was een klassiek hotel, ingericht voor de Engelse toeristenmarkt. Een verhaal uit het verleden, in een setting die eveneens tanend was. De nieuwe eigenaars kochten het gebouw om het te strippen tot op het bot en er een nieuw concept in te creëren. That’s where skinn came in.

Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency

A new hotel in town

Bij de creatie van een nieuw concept werd een volledig nieuwe doelgroep gedefinieerd. Upstairs hotel moest een thuis worden voor niet-conventionele reizigers. Een veel jonger doelpubliek ook. Een grondig strategisch traject, leverde een duidelijke uitkomst op: een unieke urban getaway, in het midden van een bruisende badstad, de ‘Koningin der badsteden’, dat is wat Upstairs diende te worden. Een complete metamorfose. Niets hoorde nog te zijn wat het was.

De ruwbouw was het enige wat nog overbleef. Een nieuw jong en hip verhaal werd geschreven. Een merkverhaal dat werd doorgetrokken tot in de kleinste voeg tijdens de opbouw van een totaal nieuw urban hotelconcept. Een totaalaanpak, tot in de puntjes, en dus veel verder dan louter de ontwikkeling van een visuele identiteit voor een nieuw hotel. Skinn nam elk touchpoint van het nieuwe verhaal in handen. Van de architectuur over het interieur langs de inrichting tot de materialen, de stijl en alle communicatietools: skinn begon met een wit blad en tekende Upstairs.

Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency

Urban getaway

Achter de statige zwarte gevel in de Herstraat in Oostende schuilt sinds de opening in de zomer van 2018 een speelse, urban wereld. Bij aankomst in de lobby word je gevat door een interieur vol hout, metaal, beton en groene accenten. Een rijke diversiteit aan natuurlijke materialen, secuur uitgekozen door de designers van skinn.

Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency

De benedenverdieping werd omgevormd tot gezellige hub in het hart van de stad. Een meetingroom huren, aan de slag gaan in een co-workingspot, een spelletje ping-pong spelen of gewoon ontspannen in een lounge zetel met zicht op de flitsende glijbaan: het kan er allemaal. Het oude zwembad werd gerenoveerd tot een bijzondere presentatieruimte. In de ‘pit’ kunnen zelfs theaterstukken worden opgevoerd.

Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency

Het interieurconcept en een variatie aan typografie vormen de basis van de visuele identiteit van Upstairs Hotel. Ze werden toegepast op elk raakpunt, van design van elke ruimte tot ontwikkeling van de website.

Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency

You look gorgeous today

Het hele gebouw onderging zo een totale metamorfose. Vandaag ontbijten de gasten in een ruimte die als hip en trendy restaurant dienst kan doen. Het hele concept werd doorgetrokken tot aan de bovenste verdieping. Met 96 gerenoveerde kamers is Upstairs één van de grootste hotels in Oostende. Het type kamer wordt vernoemd naar de verschillende gewichten van het Upstairs font: small, medium, large en extra-large. Elke individuele kamers werd één voor één heringericht, allen gebaseerd op dezelfde visuele stijl.

Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency
Upstairs Hotel - branding by skinn | by skinn branding agency

De inspirerende oneliners die overal werden aangebracht, geven het geheel een binnen de hotelbranche zeldzame energieke ‘vibe’. De gele letter ‘U’ is een landmark geworden in de badstad Oostende, en meer zelfs. Het nieuwe hotel gaf de revival van een ‘vergeten’ stukje Oostende een boost. De hele wijk is er ondertussen veranderd. Maar wat vooral is veranderd, is het succes van het hotel. Dat hier ooit door Engelsen in het stoffige Royal Astor werd geslapen, is ondertussen iedereen vergeten. Upstairs Hotel is een magneet voor jonge toeristen en de eigenaars broeden op de plannen om ook in andere steden Upstairs-hotels te openen.