Waar staat het merk vandaag
en waar willen we naartoe?
Die twee vragen bepalen wat het merk nodig heeft. Wat is goed? Wat kan beter? Is een optimalisatie nodig of een totale make-over? Wat is de business strategie? Tijdens het strategisch voortraject zoeken we antwoord en kunnen we het merk gericht ontwikkelen. Zo kan het doen wat het moet doen: de juiste mensen verleiden.
INTERNE
BEVRAGING
Om van bij de start een goed beeld te krijgen van wat leeft in een onderneming, lanceren we een interne online bevraging. We bepalen samen met de klant wie we bevragen. Op deze manier krijgen we ook een goed zicht op de noden en verwachtingen.
RESEARCH
Geen strategie zonder research. We analyseren alles wat op tafel ligt en leggen er nog heel wat bij. Onze strategen gaan aan de slag met alle data en mogelijke eerdere oefeningen rond het merk. We bekijken de business strategie in detail, analyseren de markt en gaan van bij het begin op zoek naar opportuniteiten.
KLANTEN
INTERVIEWS
Om een duidelijke externe blik te krijgen op het merk, bevragen we de (potentiële) klant. Dit kan kwantitatief via een online bevraging, of kwalitatief via diepte-interviews. De inzichten geven ons al een eerste goed zicht op de noden, verwachtingen en mogelijke teleurstellingen van die (potentiële) klant.
STAKEHOLDER
INTERVIEWS
Via diepte interviews met een (samen met de klant bepaald) aantal stakeholders, zowel intern als extern, vormen we een duidelijk beeld van de opportuniteiten en bedreigingen voor een merk. We krijgen op dit moment ook een duidelijk beeld van mogelijke weerstand en gevoeligheden.
WORKSHOPS
De ontwikkeling van een sterk merk is groepswerk. Om de betrokkenheid te verhogen, laten we de ideeën in groep groeien tijdens workshops. We bepalen samen met onze klanten wie we meenemen in het proces en op welk moment. Onze ervaring leert dat een veranderingsproces best zo breed mogelijk gedragen is. Via verschillende oefeningen laten we iedereen deelnemen aan het creatief proces, onder begeleiding van onze strategen, en dit steeds op maat van de specifieke uitdaging.
LOCATIE
BEZOEK
Als het nodig is, gaan we zelf een kijkje nemen. Deskwerk is steeds een goeie basis, maar onze strategen gaan ook steeds de baan op om met eigen ogen te zien hoe een merk tot leven komt op de verkooppunten.
GEDRAGS
PROFIELEN
Om optimaal te kunnen inspelen op de opportuniteiten in de markt, bekijken we in de diepte de gedragingen van onze potentiële klanten. Zo kunnen we inspelen op wat in hun leven speelt, wat voor hen belangrijk is, wat helemaal niet en op welk moment. We kunnen ons op deze manier een helder beeld vormen van onze doelgroep.
MERK
POSITIONERING
Op basis van een heldere marktanalyse gaan we op zoek naar de opportuniteiten op de markt. Op deze manier kunnen we een gerichte positionering bepalen voor het merk, die het onderscheidend maakt in de markt. Dit alles op basis van een aantal gestandaardiseerde oefeningen tijdens een workshop.
MERK
PERSOONLIJKHEID
Eens de heldere positionering is bepaald, bepalen we samen met de klant hoe het merk zich in de toekomst zal gaan gedragen. Hoe willen we dat we worden gezien? We bepalen dit in detail. Dit is de laatste stap voor we overgaan tot de
merkidentiteit.
CUSTOMER
JOURNEY
Eens het merk vorm heeft gekregen, gaan we in detail op zoek naar de touchpoints met de potentiële klant. Waar komen we in contact met onze doelgroep, hoe kunnen we ze helpen, verleiden, wakker maken etc. Tijdens deze workshop bepalen we welke tools we allemaal nodig hebben om ons merk op de juiste plaats en op het juiste moment tot leven te laten komen.
COMMUNICATIE
PLAN
We bepalen tot in detail en op basis van het beschikbare budget hoe we op de meest optimale manier het merk tot leven kunnen laten komen. Waar en wanneer moeten we aanwezig zijn om te doen wat we willen doen: verleiden.