Tyles is de nieuwe naam voor Vilvordit, al meer dan 110 jaar verdeler van kwalitatieve keramische tegels. De keuze voor een nieuwe naam is één van de vele stappen om het merk beter te positioneren in de snel evoluerende sector.
De merkarchitectuur en -strategie van Tyles werd vanaf de grond opnieuw opgebouwd. Na de vakkundige afbraak van het oude merk werd de fundering gegoten voor één krachtige merkidentiteit dat gebruikt kon worden om alle dragers van het merk te transformeren naar de nieuwe strategie en stijl. In vakjargon spreken we hier over een totaalrenovatie.
Het aantrekken en inspireren van de eindklanten werd de eerste focus van de marketingstrategie. Als ook duidelijk werd dat we deze doelgroep het best via digitale kanalen kunnen bereiken, ontstond de uitdaging om het merk niet enkel decoratief te vernieuwen, maar om ook alle communcatietools te digitaliseren.
Bij de creatie van Tyles stond hierdoor de merkbeleving en inspiratie van de klant via digitale kanalen centraal. De consument start nu eenmaal meer dan ooit online zijn zoektocht naar een passende vloer voor zijn/haar woonproject.
Bij het creëren van de grafische identiteit vertrokken we uit een patchwork grid. Op dit grid kunnen visuals, teksten en accentvlakken als tegels uitgelijnd worden in een eindeloze variatie aan opstellingen.
Het veelzijdig grafisch systeem past op communicatiedragers in alle maten en gewichten, van kleine online advertenties tot grote visuals in de showroom. Het Tyles-logo past perfect bovenop de decoratieve lagen en samen kunnen ze moeiteloos omgevormd worden tot elke mogelijke merkbeleving.
Onze digital marketeers en creative developers gingen aan de slag om het merk ook online sterker te maken. Op basis van een digitale strategie creëerden we een volledig communicatieplan.
Diverse digitale tools werden ingezet om via de juiste kanalen verkeer naar de nieuwe website te leiden. Social media, e-mailmarketing, SEA,… brengen telkens een stukje van de boodschap naar de consument, net genoeg om te triggereren en trafiek te genereren.
De fysieke tools, de social media-impressies, de mailings en de vernieuwde website nemen de klant mee in een inspirerende beleving waarbij de kwaliteit en toepasbaarheid van het product uitgelicht worden. De verschillende online communicatiekanalen werden nauwkeurig uitgezet en afgelijnd op elkaar om consumenten en installateurs efficiënter te kunnen bereiken en gericht aan te spreken.
Samen met het nieuwe merk lanceerden we ook een gloednieuwe website, die naadloos past bij de strategie en de stijl van het bedrijf. SKINN kreeg het vertrouwen om wireframing, design en development tot een goed eind te brengen.
Net zoals het belevingsconcept van de showroom willen we ook op de website in de eerste plaats klanten inspireren. Daarom werd de site opgedeeld in ruimtes en looks, om zo te beantwoorden aan vaak voorkomende zoekopdrachten. Samen met alle andere tools past de site in het beoogde doel om van Tyles een off- en online inspiratieplatform te maken voor zowel de projectmarkt als de eindconsument.
De lancering van Tyles was een allesomvattende ingreep: showrooms transformeren tot belevingsconcept, ontwerpen van inspiratiefolders, realiseren van een nieuwe Batibouwstand, opfrissing van het wagenpark, en ga zo nog maar even door.
Bij de rebranding van het oude Vilvordit naar het nieuwe Tyles was onze taak als branding agency om zowel strategisch, inhoudelijk als grafisch het merk een stevige boost te geven in de juiste richting. Stapsgewijs kregen alle raakpunten van het merk een transformatie op basis van de nieuwe merkidentiteit en heldere brand guidelines.
Na een succesvolle lancering staat Tyles zowel in de showroom als online klaar voor de uitdagingen van de toekomst.